مدرس و مشاور مدیریت

مدرس و مشاور مدیریت

سیدکمال کیایی | مشاور مدیریت و برندینگ
مشاوره مدیریت، بازاریابی و برندینگ
مدرس و مشاور مدیریت

منتخبی از مطالب:

برندسازی و برندینگ
مدیریت و کسب و کار
بازاریابی و فروش

طبقه بندی موضوعی
 در شبکه های اجتماعی منتظر ارسال پیام های ارزشمند شما عزیزان هستم 
 

هویت بصری یک برند یعنی چه؟

لوگو، تصاویر، صفحات سایت و پست‌های وبلاگ، پست‌های اینستاگرام، تبلیغاتی که انجام می‌دهید و به صورت کلی هر آنچه که کاربر با آن‌ها در ارتباط است و از طریق آن شما را می‌بیند، می‌شنوید، لمس می‌کند و با آن ارتباط برقرار می‌کند، نقاط تماس شما با مشتری هستند.

حالا شاید بپرسید که خب نقاط تماس چه ربطی به هویت بصری داشت! باید در جوابتان بگویم حالا که شما نقاط تماس را شناختید، بهتر می‌توانید هویت بصری را درک کنید. هویت بصری شامل تمام المان‌ها، رنگ‌ها، فونت‌ها، تصاویر، بروشورها و کاتالوگ‌ها و … می‌شود که تصویر مناسبی از شما و در واقع برندتان را در ذهن مخاطبان هک می‌کند.

مهمترین اقلام هویت بصری برند چیست؟

حال که دیدید که منظور از هویت بصری چیست و اهمیت آن در دنیای کسب و کار به چه میزان زیاد است، بگذارید به سراغ شناخت مهمترین اقلام هویت بصری برند برویم تا ببینیم هویت بصری شامل چیست. مهمترین عناصر هویت بصری یک برند عبارتند از:

  • لوگو (نمادی از کل هویت و برند)
  • لوازم التحریر (سربرگ + کارت ویزیت + پاکت و غیره)
  • ابزارهای بازاریابی (بروشور ، بروشور ، کتاب ، وب سایت و غیره)
  • محصولات و بسته بندی (محصولات فروخته شده و بسته بندی که به دست مشتری می‌رسد)
  • طراحی لباس (لباس‌هایی که توسط کارمندان پوشیده می‌شود)
  • طراحی داخلی و خارجی محیط کار
  • و هر چیزی که تصویری از یک کسب و کار در ذهن مخاطب ایجاد کند.

 

لوگو همان هویت بصری برند است یا با آن تفاوت دارد؟

اگر کمی دقت کرده باشید، بالاتر آمدیم و لوگو را هم جزو اجزای هویت بصری برند شمردیم. این یک اشتباه رایج است که بسیاری از افراد، هویت بصری برند را با لوگوی سازمان اشتباه می‌گیرند. لوگو همان نماد متنی یا گرافیکی‌ست که باید به بهترین نحو و سریع‌ترین زمان ممکن، برند شما را در ذهن مخاطبان هک کند. این جمله را همیشه به خاطر بسپارید که لوگوی یک سازمان، مهم‌ترین جزء هویت بصری آن سازمان محسوب می‌شود، اما  تمام هویت بصری آن را در بر نمی‌گیرد.

علاوه بر طراحی خلاقانه و مفهومی، باید خود سازمان هم اعتبار خوبی داشه باشد تا لوگوی آن که یکی از عناصر هویت بصری محسوب می‌شود، به یاد ماندنی شود. اینکه لوگو باید چه ویژگی‌هایی داشه باشد  چطور باید آن را در راستای اهداف سازمان طراحی کرد، مقوله‌ای طولانی‌ست که در اینجا مجال گفتنش نیست. فعلا همین قدر را از ما داشته باشید تا در انتهای مطلب یک راه خوب برای آشنایی کامل با برند، برندینگ، هویت بصری و تفاوت آن با لوگو را به شما معرفی کنیم.

 

چگونه هویت بصری برند را طراحی کنیم؟

حالا که با مفهوم برند و هویت بصری آشنا شدید، وقت آن رسیده تا یاد بگیرید چطور می‌شود هویت بصری برند را طراحی کرد. برای این کار باید درک کاملی از اجزای سازنده‌ی برندتان داشته باشید، مراحل زیر را به خاطر بسپارید:

 

درک عمیق از هدف و فعالیت‌های شرکت

ابتدا ببینید که شما چه کسی هستید؟ برای پاسخ به این سوال باید به چند پرسش دیگر جواب دهید:

  • ماموریت شما(چرایی به وجود آمدنتان) چیست؟
  • ارزش‌ها و عقاید سازمان شما چیست؟
  • شخصیت برندتان(اگر سازمان شما یک فرد بود، آن را به چه کسی تشبیه می‌کردید؟)
  • ارزش پیشنهادی یکتای شما چیست؟(همان چیزی که باعث متمایز شدن از رقبا محسوب می‌شود)
  • چه کلماتی مرتبط با برندتان را می‌توانید با تصاویر ترجمه کنید؟

بعد از جواب دادن به این سوال‌ها، شما به دید نسبتا خوبی از برند خود رسیده‌اید و می‌توانید بروید سراغ گام بعدی.

 

تعریف عناصر هویت بصری

لوگویی که طراحی می‌کنید، موثرترین بخش از طراحی هویت بصری برند شما محسوب می‌شود. لوگو باید فعالیت شما را به مخاطب منتقل کند و جوری باشد که به ذهن افراد بچسبد. با تکامل فعالیت و هویت سازمان، لوگو هم می‌تواند تکامل پیدا کند. برای طراحی لوگو به نکات زیر توجه کنید:

  • به وضوح با مخاطب ارتباط برقرار کند و به او بفهماند که شما چه کسی هستید و چه ارزشی برای او ایجاد می‌کنید.
  • از نظر بصری جذاب و ساده باشد و مخاطب را پیچیدگی زیادی رو به رو نکند.
  • واضح است که لوگو نباید مثل لباس تنتان مطابق مد پیش برود و باید برای آینده‌ی بلند مدت سازمانتان طراحی شود.
  • لوگو باید برای اندازه‌ها و قالب‌های مختلف(مثلا سیاه و سفید) طراحی شود تا در هر جایی که مد نظرتان است قابل استفاده باشد.

 

طراحی ست اداری، ابزار تبلیغات و بسته بندی ها اختصاصی

انتخاب نام، لوگو و رنگ  سازمانی قدم های بزرگ و مهمی در طراحی یک هویت بصری مناسب هستند، اما برای برندسازی به چیزی بیشتر از یک نام و لوگو نیاز داریم. قطعا در دنیای کسب و کار هیچ رقیبی را نخواهید یافت که برای خود نام نشانی نداشته باشد! زیرا حتی اگر بهترین نام، لوگو، رنگ سازمانی را هم که داشته باشید، ولی کسی از آن ها خبر نداشته باشد، هیچ کمکی به شما نخواهند کرد. بنابراین شما نیاز به طراحی ست اداری، اوراق سازمانی، کارت های ویزیت، وب سایت و … خواهید داشت.

شما باید به هر یک از این موارد به عنوان یک ابزار بازاریابی دیجیتال نگاه کنید که می توانند برند شما را به دیگران ارائه کنند. استفاده از هر کدام از این موارد برای موقعیت و هدف بخصوصی مناسب است. برخی از مهمترین مواردی که می توانند در ارائه یک برند بسیار کاربردی باشند، عبارتند از :

 

نوع فونت و قلم

مقیاس، فونت و نوع قلمی که انتخاب می‌کنید هم در هویت بصری برند سازمان تاثیرگذار است. بهتر است از فونت‌های ساده استفاده کنید و خیلی از این نظر عجیب و غریب به نظر نرسید، چون حتی شرکت‌های بزرگی مثل فیسبوک هم همین کار را می‌کنند. در ادامه چند مورد از بهترین فونت‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • serif font(مثل Times New Roman): اگر می‌خواهید برند شما معتبر، قدیمی و با اصالت به نظر برسد، این فونت بهترین انتخاب برای شماست.
  • sans serif font(مثل  franklin gothic): این فونت حس مدرن بودن سازمان را به مخاطبانتان القا می‌کند.
  • display font: آیا می‌خواهید خیره کننده و فراموش نشدنی عمل کنید؟ قلم‌های این فونت با عناصر تخصصی خود می‌توانند این ایده‌ی شما را محقق کنند.

 

طراحی کارت ویزیت

کارت ویزیت هم از دیگر مواردی‌ست که با هویت بصری برند شما در ارتباط است و می‌تواند نظر مشتریان را به خود جلب کند. سعی کنید لوگوی سازمانتان را در یک سمت کار و مشخصاتتان را در سمت دیگر آن نمایش دهید.

 

بسته بندی محصولات

اگر شما کالای فیزیکی به دست مشتریان خود می‌رسانید، برای بسته بندی آن بسیار دقت کنید. کالای شما می‌خواهد یک بطری نوشابه باشد یا یک پاکت نامه، این فرصتی‌ست که در اختیار شما قرار گرفته تا در ذهن مخاطب ثبت شوید. مثلا اگر دقت کنید رستوران زنجیره‌ای مک دونالد با بسته بندی منحصر به فرد محصولاتش، همیشه برند خود را به مشتری یادآوری می‌کند.

 

رنگ‌ها

رنگ‌ها از اساسی‌ترین عناصر در طراحی هویت بصری هستند. انتخاب رنگ باید با آنچه که می‌خواهید انتقال دهید هم‌خوانی داشته باشد. طبق تحقیقات، بین ۶۲ تا ۹۰ درصد از تصمیمات مصرف کنندگان بر اسا رنگ‌ها صورت می‌گیرد. چند رنگ بودن اصلا توصیه نمی‌شود و بهتر است همیشه از یک رنگ استفاده کنید و در صورت نیاز، طیف‌های مختلف همان رنگ را به کار ببرید. در ادامه به طور مختصر مفهوم هر رنگ را بیان می‌کنیم:

قرمز: رنگ شور و هیجان است. اگر فعالیت شما به نحوی هیجان انگیز است(مثلا بانجی جامپینگ) یا مثلا با خوراکی‌ها در ارتباط است، از آنجایی که رنگ قرمز هم باعث شور و هیجان شده و هم اشتها را افزایش می‌دهد، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

نارنجی: نارنجی هم جزو رنگ‌های نسبتا هجان انگیز است و می‌تواند شما را دوستانه و در عین حال با شور و هیجان نشان دهد.

زرد: رنگ زرد نشاط آور و تداعی‌ کننده‌ی خوشبختی‌ست. این رنگ می‌تواند برای فعالیت‌های مرتبط با این مقوله مورد استفاده قرار بگیرد و حس شادی، در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن را به مخاطب القا کند.

سبز: سبز رنگ طبیعت است و همواره مایه‌ی آرامش خاطر ما می‌شود. از نظر روان‌شناسی این رنگ برای موضوعات ممرتبط با طبیعت یا درآمد مالی و پول مناسب‌تر است.

آبی: رنگ آبی کمک می‌کند تا برند شما قابل اعتمادتر به نظر برسد. اگر دقت کنید اکثر بیمه‌ها از این رنگ برای جلب اعتماد تعداد بسیار زیادی از افراد استفاده می‌کنند.

بنفش: این رنگ نشانه‌ی با ارزش بودن و اصالت بربند شماست.

صورتی: رنگی که بیشتر مورد علاقه‌ی بانوان است و اگر جامعه‌ی هدف شما را بانوان تشکیل می‌دهند، صورتی گزینه‌ی مناسبی برای هویت بصری برند شماست.

قهوه‌ای: قهوه‌ای برخلاف صورتی، بیشتر به عنواتن رنگی مردانه شناخته می‌شود و احتمالا شما هم این رنگ را کمتر در برندهای مختلف دیده‌اید. اگر می‌خواهید یک نوآوری

مشکی: اگر می‌خواهید لوکس به نظر برسید، هیچ رنگی مثل مشکی نمی‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.

 

مشاوره تلفنی مدیریت و برندینگ

مشاوره مدیریت و توسعه فردی

 

لطفا نظراتتان را در قسمت پایین درج فرمایید.

سیدکمال کیایی مشاور مدیریت و برندینگ

شماره تماس     09037541180

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی