مدیریت زمان چیست؟
مدیریت زمان یعنی فرآیند نظم دهی و برنامهریزی برای تقسیم زمان خود بین فعالیتهای خاص. داشتن مهارت مدیریت زمانِ خوب، شما را قادر می سازد تا هوشمندانهتر (و نه سختتر ) کار کنید و کارهای بیشتری را با کیفیت بهتری در زمان کمتری انجام دهید، اگر زمان بسیار کمی دارید و فشار زیادی روی شماست، ناتوانی در مدیریت زمان به فعالیت مفید شما آسیب می رساند و موجب ایجاد استرس میشود. شما وقتی از تعداد کار انجام شده در طول روز راضی نباشید، احساس رضایت در شما ضعیف می شود. ضعف رضایت از کارایی هم موجب، کم شدن انگیزه و افزایش نگرانی از کار خود می شود. به طور خلاصه اگر می خواهید از تعریف مدیریت زمان در جهت کسب موفقیت های بزرگ زندگی سود ببرید، کافی است : نحوۀ استفاده از زمان خود را بهبود بخشید، این یعنی مدیریت زمان!
به نظر می رسد که زمان کافی در طول روز وجود ندارد. اما، از آنجا که همۀ ما 24 ساعت زمان داریم، چرا برخی از افراد بهتر از دیگران به کارهایشان می رسند؟ جواب شما در مدیریت زمان نهفته است. افراد موفق به بهترین نحو مدیریت زمان می نمایند یعنی مدیریت زمان را به خوبی فرا گرفته اند. شما نیز با استفاده از تکنیکهای مدیریت زمان که در این بخش آمده است، می توانید توانایی خود را برای عملکرد بهینه افزایش دهید حتی هنگامی که زمان بسیار کمی دارید و فشار زیادی روی شماست. برای مدیریت زمان لازم است که تمرکز از فعالیتها به روی نتایج معطوف شود؛ پر مشغله بودن به معنی مؤثر بودن نیست. (جالب است که اغلب عکس این مطلب به حقیقت نزدیکتر است). اینکه روز خود را در دریایی از فعالیتها بگذرانید معمولاً دستاورد کمی دارید، زیرا توجه خود را بین تکالیف متعددی تقسیم کردهاید. مدیریت زمان خوب شما را قادر می سازد هوشمندانهتر( و نه سختتر ) کار کنید تا کارهای بیشتری را در زمان کمتری انجام دهید.
مهم ترین مزایای بکار بردن تکنیک های مدیریت زمان عبارتند از:
- مدیریت زمان منجر به بهرهوری و کارایی بیشتر می شود.
- مدیریت زمان وجهۀ حرفهای بهتری به شما می دهد.
- مدیریت زمان استرس کمتری را به شما تحمیل می کند.
- مدیریت زمان باعث افزایش موقعیتها برای پیشرفت می شود.
- مدیریت زمان مساوی است با استفاده بیشتر از فرصت ها
- مدیریت زمان منجر به ایجاد احساس رضایتمندی فردی می شود.
- مدیریت زمان باعث کسب تعداد نتایج موفق بیش از قبل می گردد.
- مدیریت زمان باعث تقویت اعتماد به نفس می شود
- مدیریت زمان موقعیتهای بهتر برای دستیابی به اهداف مهم زندگی و اهداف شغلی را فراهم می آورد.
ناتوانی در مدیریت مؤثر زمان میتواند عواقب نامطلوبی داشته باشد : (عدم مدیریت زمان)
- عدم تکمیل کار قبل از موعد از نتایج عدم مدیریت زمان است.
- یکی دیگر از نتایج عدم مدیریت زمان جریان کاری کم بازده است.
- عدم مدیریت زمان اتلاف زیاد وقت را به همراه دارد.
- عدم مدیریت زمان کیفیت کاری را پایین می آورد.
- وجهۀ حرفهای ضعیف و رکود شغلی از نتایج عدم مدیریت زمان است.
- سطح استرس بالاتر در پی عدم مدیریت زمان رخ می دهد.
- عدم مدیریت زمان نارضایتی فردی را به دنبال دارد.
- احساس اعتماد به نفس پایین تر نیز از نتایج عدم مدیریت زمان است.
15 تکنیک خارق العاده در رابطه با مدیریت زمان برای دستیابی به اهداف
1- اولین تکنیک مدیریت زمان این است که اهداف خود را به درستی تعیین کنید.
2- دومین تکنیک مدیریت زمان این است که یک سیستم مدیریت زمان خوب پیدا کنید.
3- سومین تکنیک مدیریت زمان این است که زمان خود را برای هفت روز متوالی بررسی کنید.
4- چهارمین تکنیک مدیریت زمان این است که صبحهای خود را به م.ت (مهمترین تکالیف) اختصاص دهید.
5- پنجمین تکنیک مدیریت زمان این است که قانون 20-80 را دنبال کنید.
6- ششمین تکنیک مدیریت زمان این است که عادتهای سنگتاج را به زندگی خود وارد کنید.
7- هفتمین تکنیک مدیریت زمان این است که زمان پاسخگویی به ایمیل را مشخص کنید.
8- هشتمین تکنیک مدیریت زمان این است که عادت های بد را حذف کنید.
9- نهمین تکنیک مدیریت زمان این است که در طی کار بارها به خود استراحت دهید.
10-دهمین تکنیک مدیریت زمان این است که هر روز صبح مدیتیشن یا ورزش کنید.
11- یازدهمین تکنیک مدیریت زمان این است که هرشب کارهای روز بعد را لیست کنید.
12- دوازدهمین تکنیک مدیریت زمان این است که به هنگام خستگی به دنبال انگیزه باشید.
13- سیزدهمین تکنیک مدیریت زمان این است که معلمی پیدا کنید که بتواند شما را هدایت کند.
14- چهاردهمین تکنیک مدیریت زمان این است که هشدار شبکههای اجتماعی را خاموش کنید.
15- پانزدهمین تکنیک مدیریت زمان این است که نظم و ترتیب ایجاد کنید.
لطفا نظراتتان را در قسمت پایین درج فرمایید.
کمال کیایی مشاور مدیریت و برندینگ
شماره تماس 09037541180