مدرس و مشاور مدیریت

مدرس و مشاور مدیریت

سیدکمال کیایی | مشاور مدیریت و برندینگ
مشاوره مدیریت، بازاریابی و برندینگ
مدرس و مشاور مدیریت

منتخبی از مطالب:

برندسازی و برندینگ
مدیریت و کسب و کار
بازاریابی و فروش

طبقه بندی موضوعی
 در شبکه های اجتماعی منتظر ارسال پیام های ارزشمند شما عزیزان هستم 
 

هوش مالی چیست و چه تاثیری در پولدار شدن دارد؟

هوش مالی مفهومی ذهنی است که به عملکرد یا کارهای خاصی اشاره دارد که ثروت را به زندگی شما می‌آورند.

جیمی مک‌اینتایر در کتاب خود با نام «درس‌هایی که آرزو داشتم در مدرسه یاد می‌گرفتم» به مفهوم ماتریس هوش اشاره کرده‌ است. او با استناد به این مفهوم روش‌هایی را برای مدیریت امور مالی پیشنهاد کرده و گفته است که چگونه به استقلال مالی برسید.

این کتاب به موضوعات بسیار متنوعی در زمینه‌ی پول‌سازی پرداخته است که نمی‌توان تمام فصل‌های آن را در یک مقاله گنجاند. ازاین‌رو منحصرا چند راهکار عملی و تکنیکی را که نویسنده شخصا برای مشکل مالی خود به کار برده است، تجزیه‌وتحلیل می‌کنیم. مک‌اینتایر با این تکنیک‌ها خود را از دست بدهی ۱۵۰ هزار دلاری خود خلاص کرد و به این ترتیب راهش را به سوی میلیون‌ها دلار پول و آرامشخاطر هموار نمود.

با خواندن این مقاله به ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری مدیران کارآمد و ناکارآمد پی می‌برید، ذهنیت لازم برای موفقیت و شکست را می‌آموزید و یاد می‌گیرید که چگونه باورهای محدودکننده‌ای را که سد راه پول درآوردن شما هستند، کنار بگذارید. همچنین دستورالعملی به شما می‌دهد تا با طراحی مؤثر بعد مالی‌ زندگی‌تان، خود را به سمت اهداف اولیه‌ی پول‌سازی متمرکز و هدایت کنید. نقشه‌ی ذهنیِ ارائه‌شده در کتاب، به تحلیل دانسته‌های ساده‌ی مالی و راهکارهایی می‌پردازد که شما را در بلندمدت به سوی پولدار شدن سوق می‌دهند. نویسنده شخصا استراتژی‌های ارائه‌شده را هر روز در زندگی خود به کار می‌بَرد و تاکنون با آنها مقادیر هنگفتی به دست آورده‌ است.

مک‌اینتایر برخلاف انتظارش، فهمید که مدیران مالیِ کاردان، برای رسیدن به ثروت و رفاه مالی اقدامات خاصی انجام می‌دهند. این یافته طبیعتا ما را به این نتیجه می‌رساند که افرادی که از نظر مالی موفق هستند و افرادی که وضع مالی اسف‌باری دارند، دارای ذهنیت‌های متفاوتی نسبت به پول هستند. این دو مورد در کنار هم رازی را برای ما آشکار می‌سازند: موفقیت مالی ما تا حد زیادی تحت کنترل باوری است که درباره‌ی پول داریم. طبق این فرضیه، اگر به باورهای محدودکننده‌ای که درباره‌ی پول داریم بچسبیم، همیشه از پیامدهای ماندن در این نیروی آسیب‌رسان، ضرر خواهیم‌کرد. این باورهای منفی‌ ما هستند که نمی‌گذارند به بالاترین سطح استقلال مالی برسیم.

 

تقسیم بندی هوش مالی

بر اساس تقسیم بندی های کیوساکی هوش مالی شامل ۵ بخش می شود.
مطالعه این بخش ها برای یافتن راه های تقویت هوش مالی ضروری است.

۱- کسب درآمد بیشتر : طبیعی است افرادی که در سال پول بیشتری را بدست می آورند نسبت به افرادی که پول کمتری بدست می آورند هوش مالی بهتری دارند.

اما موردی که دراینجا بسیار مشهود است شما باید ابتدا بتوانید پول بیشتری بدست بیاورید تا در ادامه با سرمایه گذاری آن ثروت خود را گسترش دهید. بسیاری از افراد طالب ثروت زیاد هستند اما تمایلی ندارند برای بدست آوردن آن کاری کنند.

اگر قرار باشد راه های تقویت هوش مالی را بر شماریم قطعا ابتدا باید درآمد خود را بیشتر از پیش نماییم.

۲- حفظ: بعد از بدست آوردن پول شما باید توانایی حفظ آن را داشته باشد.در این گام از راه های تقویت هوش مالی جلوگیری از خرید ها بدون برنامه ریز قطعا در الویت قرار می گیرند. فکر نکنید چون توانسته اید پول زیادی بدست اورید حق دارید برای خودتان ولخرجی کنید . خیر باید ان را حفظ کنید تا گام های بعدی را مطالعه نمایید.

۳- بودجه بندی پول: داشتن برنامه مالی برای رسیدن به وضع اقتصادی مناسب بسیار ضروری است.شما برای تقویت هوش مالی خود باید بتوانید طبق برنامه مشخصی درامدتان را خرج نمایید.برنامه ای که الویت بندی ها نقش مهمی را ایفا می کنند و در بلند مدت می تواند سرمایه خوبی را برای شما ایجاد کنند.

۴-اهرم سازی پول: حال که توانسته ایم مبلغی را پس انداز کنیم چگونه سرمایه گذاری کنیم؟برای سرمایه گذاری چه اطلاعاتی باید داشته باشیم؟ کدام سرمایه گذاری بهتر است؟ تمام این سوالات در این گام از راه های تقویت هوش مالی جواب داده می شود.

۵-به روز نمودن اطلاعات مالی: شما باید بتوانید اطلاعات مالی خود را همواره به روز نگهدارید تا بتوانید به پیشرفت مالی خود ادامه دهید.کتاب بخوانید ، در کلاس های مختلف مالی شرکت کنید ، کسب و کار های دیگر را برای سرمایه گذاری محک بزنید. تنها کاری کاری که نباید انجام دهید تصمیم گیری بدون علم و مشورت است. این اشتباه شاید به اندازه از دست دادن تمام سرمایه شما یا حتی بدهکار شدن شما بزرگ  باشد.

 

۵ راهکار در افزایش هوش مالی بسیار مؤثر است پس سعی کنید آنها را با دقت بخوانید و پس از خواندن هر راهکار موارد ذکر شده را با خودتان بسنجید.

۱. تغییر باور

باور های ما نقش بسیار زیادی بر روی زندگی ما دارند.
در ساده ترین معنا باور را میتوان به باور در واقع همان ذهنیتی است که در تفکر ما و ضمیر ناخودآگاه ما وجود دارد معنی کرد.
گاهی اوقات ما با تکرار بیش از حد افکارمان آنها را تبدیل به یک باور می کنیم.
زمانی که شما باورهایی غلط و اشتباه از پول و ثروت در ذهنتان است نمی توانید پولدار شوید.

هنگامی که کریستین رونالدو بازیکن مطرحی نبود از او پرسیدند بهترین بازیکن جهان کیست؟
او گفت: من بهترین بازیکن جهان هستم؛ همه افرادی که در آنجا حضور داشتند خندیدند ولی مدتی بعد این حرف رونالدو به واقعیت پیوست او باور داشت که میتواند بهترین بازیکن جهان شود و صحبت های دیگران برای او اهمیتی نداشت.

باورهای غلط مانند زنجیرهایی هستند که ما را بسته اند و نمی گذارند تا ما حرکت کنیم. با از بین بردن این باورها ذهن و فکر شما باز میشود و هوش مالی هم به دنبال آن افزایش می یابد.

۲. تعیین هدف

نه فقط در برنامه هوش مالی بلکه در همه موارد تعیین هدف مانند انتخاب مقصد است اگر مقصد مورد نظرتان را انتخاب نکنید هیچگاه به مقصد نمی رسید زیرا مقصدی وجود ندارد. هدف آن چیزی است که شما برای بدست آوردنش لحظه شماری می کنید و از فکر کردن به آن خسته نمی شوید نه آن چیزی که بود و یا نبودش برای شما تفاوت چندانی ندارد. شما برای انتخاب هدف باید آنچه که شما آن را از اعماق وجود میخواهید انتخاب کنید.

زمانی که هدفتان مشخص باشد کم کم راه های رسیدن به هدف به ذهنتان خواهد رسید.
تعیین هدف با اینکه کار آسانی است ولی بدون اقدام کار بی معنی است و قبل از هم باید دارای برنامه ریزی باشد.
شاید در  برنامه ریزی هایتان برای دستیابی به اهداف چند بار شکست بخورید ولی بدانید این شکست ها میتواند درسی برای برنامه ریزی بعدی شما باشد. حتی دقیق ترین برنامه ها هم دچار اختلاف زمان و یا تغییر میشوند پس نگران نباشید.

۳. افزایش میزان آموزش پذیری

کوین ترودو میلیارد خودساخته آمریکایی معتقد است که داشتن میزان آموزش پذیری بالا باعث میشود تا شما سریع تر پیشرفت کنید.
ما در هر سطحی که باشیم نیاز به یک استاد داریم تا مشکلات و سؤالات خود را برطرف کنیم و همچنین آموزش های جدیدی را ببینیم.
بسیاری از افراد ثروتمند نیز برای خود یک مشاور و یا یک استاد دارند که در زمینه های مالی به آنها کمک میکنند این کار نقطه تمایز افراد ثروتمند و افراد فقیر است. هوش مالی یک علم آموختنی است.

۴. زمان بندی مناسب

منظور از زمان بندی مناسب چیست؟
زمانی که میگوییم زمان بندی مناسب داشته باشید به این معنی هست که در زمان استراحتتان، استراحت کنید و در زمان کار، کار کنید.
بسیاری از افراد فکر میکنند که اگر در هنگام استراحت و خواب هم کار کنند موفق خواهند شد.
اما شاید آنان این موضوع را نمی دانند که خواب و یا استراحت و یا تفریح اگر کم باشد و یا زیاد باشد موجب پایین آمدن بازدهی مغز و ذهن می شود.

اما در کارتان نیز تلاش کنید که زمان خود را زمان بندی کنید. اینگونه می دانید که چه زمانی باید چه کاری را انجام دهید و از کارهایتان عقب نمی مانید. زمان با ارزش ترین رایگان دنیاست که اگر غفلت کنید آن را از دست خواهید داد
پس از آن به گونه ای استفاده کنید تا در آینده پشیمان نشوید و لازمه درست استفاده کردن از زمان، زمان بندی مناسب است.

۵. با اطمینان حرکت کنید

زمان که تصمیم میگیرید تا کاری را انجام دهید بهتر است یا انجام ندهید و یا اگر انجام میدهید در آن راه با اطمینان حرکت کنید. اگر کاری را می کنید به آن ایمان داشته باشید که درست است وگرنه کارتان را رها کنید. نداشتن اطمینان به خود و راه خود باعث می شود تا مانند قایقی که در وسط دریا مانده است با هر باد تغییر جهت داده و به مقصد نرسید.

این راهکاری واضح و روشن است که تمامی ما شاید آن را بدانیم ولی به آن عمل نمی کنیم. البته مشورت و راهنمایی و یا کمک از کسانی که در آن راه بوده اند و از آن گذر کرده اند می تواند به شما در انتخاب راه هاتان کمک کند.

 

ویژگی‌های مدیر مالی کارآمد

موارد زیر بین تمام مدیرانی که درآمد بالایی داشته‌اند، مشترک است. این خصوصیات عبارتند از:

داشتن طرح عملیاتی

اشخاصی که از هوش مالی سرشاری برخوردارند، برای موارد مالی خود طرح عملیاتی جامعی دارند و برای مدیریت و پیاده‌سازی آن برنامه‌ی روزانه‌ای ریخته‌اند.

پس‌انداز کردن ده درصد از درآمد

چنین اشخاصی به‌طور مرتب دست‌کم ده درصد از درآمدشان را نگه می‌دارند. آنها یا با آن به سرمایه گزاری می‌پردازند یا در بلندمدت سود به دست می‌آورند.

به حداقل رساندن بدهی

افرادی با هوش مالی زیاد، می‌دانند که قرض بالا آوردن بار سنگینی است و در درازمدت تأثیر بدی بر میزان ثروت‌شان می‌گذارد. این افراد سعی می‌کنند تا بدهی‌های خود را به حداقل برسانند. با این وجود، اگر مجبور باشند که با قرض کردن اقدام به خرید کنند، قبل از تصمیم گیری برای خرید، بهترین و مناسب‌ترین قیمت را انتخاب می‌کنند. آنها در اغلب موارد بدهی‌هایشان را با سودی که از سرمایه‌گذاری‌ هوشمندانه به‌دست می‌آورند، صاف می‌کنند.

 

مشاوره تلفنی مدیریت و برندینگ

مشاوره مدیریت و توسعه فردی

 

لطفا نظراتتان را در قسمت پایین درج فرمایید.

کمال کیایی مشاور مدیریت و برندینگ

شماره تماس     09037541180

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی