مدرس و مشاور مدیریت

مدرس و مشاور مدیریت

سیدکمال کیایی | مشاور مدیریت و برندینگ
مشاوره مدیریت، بازاریابی و برندینگ
مدرس و مشاور مدیریت

منتخبی از مطالب:

برندسازی و برندینگ
مدیریت و کسب و کار
بازاریابی و فروش

طبقه بندی موضوعی
 در شبکه های اجتماعی منتظر ارسال پیام های ارزشمند شما عزیزان هستم 
 

انضباط شخصی چیست  Personal discipline؟

 به گفته‌ی آلبرت هابرد مفهوم انضباط شخصی، توانایی انجام کارهایی است که باید در وقت مناسب انجام دهید و  مدیریت زمان را به کار ببرید، چه آن کارهایی را که دوست دارید، چه نه. درواقع انضباط شخصی به فرد گوشزد می‌کند که تو موظفی کارهایی را در راستای رسیدن به اهدافت انجام دهی، چه آن کارها را دوست داشته باشی، چه نداشته باشی.

 

” انضباط شخصی و کنترل احساسات و عواطف ” طبق تحقیقات دانشمندان  و نظریه کارشناسان  و فیلسوف ها از بین  هزار اصل  از همه مهم تر بوده و  توانایی شخص برای شروع کاری که باید آن را انجام دهد. مجبور کند چه علاقه به آن کار داشته باشد چه نه… کلید موفقیت هست  تا زمانی که تصمیم به شروع  و خواستن  نداشته باشید دونستن بقیه ۹۹۹ اصل باقی بی فایده است.

انضباط شخصی مجموعه  رفتارهایی است که فرد برای خود معین می کند و از آن تحت هر شرایطی پیروی می کند تا به هدف خاصی که در ذهن دارد برسد. با انضباط شخصی، بدون تلاش فراوان، می توانید راندمان خود را افزایش دهید. اگر اصول انضباط شخصی را درست به کار بگیرید در زندگی خود پیشرفت خواهید کرد و لذت بیشتری می برید.

یکی از بهترین های مدرسه ” هاروارد دکتر ادوارد منفیند” بوده او ۵۰ سال تحقیق کرد که متوجه شود چرا بعضی افراد از دیگران موفق تر هستند. او متوجه شد که چشم انداز زمان کلید اصلی موفقیت هست هرچقدر انسان  برای یک الی دو ماه آینده خود برنامه ریزی کرده باشد. یا اینکه برای ده تا بیست  سال آینده خود برنامه داشته باشد.

پس اگر فردی در دراز مدت موفق  بوده معمولأ نشان دهنده آن هست که در برنامه کوتاه مدت خود تصمیمات موفقی  داشته است که مهم ترین مورد در این تصمیمات ” قربانی دادن “است یعنی اینکه فرد برای موفقیت در آینده باید چیزهای زیادی را در راه خود قربانی کنند.

۱٫ باید زودتر قبل از خواب بیدار شوند.

۲٫ پرتلاش و زمان بیشتری کار انجام دهند.

۳٫ میزان بیشتری پول سرمایه گذاری کنند و پس انداز کنند.

۴٫ زمان بیشتری را برای تربیت فزرندشان صرف کنند.

و..

در نتیجه اینکه قربانی کردن خیلی مهم و قربانی دادن بسیار تأثیر گذاردر آینده خواهد بود. همینطور که از بعضی لذت هایتون دست می کشید اما در آینده لذت های مهم تری بدست آورید و یک گام به انضباط شخصی نزدیک می شوید.

انضباط شخصی در اصل یعنی اینکه بتونیم خودمون رو خوب کنترل و مسلط باشیم.  بیشتر افراد جامعه دوست دارند همیشه خوش باشند. ولی بعد از اینکه برای آنها مشکلی به وجود آمد قصد انجام کار سخت دارند. برای شما کدام مورد  قابل قبول  هست؟ انسان های موفق ابتدا کارهای سخت و ضروری خودشان را انجام می دهند و بعد از انجام کارها و پاداش موفقیت خود لذت می برند.

در کل هنگامی که  انضباط شخصی داشته باشید خودتون رو خیلی بیشتر از قبل  دوست دارید و به خودتون بیشتر احترام می گذارید و همین علأیم حس لذت است که به شما توصیه دارم. وقتی شما حس خوبی به خودتون دارید انرژی بیشتری پیدا می کنید. اگر به خودتون تأکید کنید که انجام کدام کار مهمتر باعث پیشرفتون می شود از خودتان بیشتر خوشتون میاد و همینطور تصور ذهنیتون بهتر می شود و بازدهی بالاتری در انجام کارها خواهید داشت.

معمولاً افراد دوست دارند بیشتر بخوابند و دیرتر بیدار شوند. برای این افراد که تقریباً 80 درصد افراد را تشکیل می‌دهند، بیدار شدن صبح زود قبل از طلوع آفتاب در حد مرگ سخت و دشوار است.

طبق بررسی‌هایی که کرده‌ایم حتی همین افراد درصورتی‌ که تحت شرایطی خاص قرار بگیرند، می‌توانند بر این مقاومت غلبه کنند و صبح زود از خواب بیدار شوند.

داشتن انضباط شخصی نه تنها افکار شما، بلکه افکار و  رفتار دیگران در قبال شما را نیز دگرگون می‌کند.

وقتی منضبط تر هستید، موقرتر، خوش برخوردتر و قابل اعتماد تر به نظر می رسید.

انضباط، تقریبا تمام جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر فروشنده باشید، فروشتان، اگر کارمند باشید بهره وری اتان و اگر کارآفرین باشید، بازدهی کسب و کار شما افزایش می یابد.

 اهمیت داشتن مفهوم انضباط شخصی  زمانی بسیار قابل‌ درک می‌شود که تصمیم گرفته‌اید کارهای بزرگی انجام دهید.

فردی که هدفی در زندگی ندارد و در روزمرگی گرفتارشده و نمی داند هدف گذاری چیست هیچ اهمیتی برای داشتن نظم شخصی قائل نخواهد بود.

این در صورتی است که یک انسان هدفمند می‌داند بدون درک مفهوم انضباط شخصی نمی‌توان به موفقیت رسید.

انضباط شخصی در تمام زمینه‌های زندگی الزامی است. این را کسانی که اهداف بزرگی دارند، بهتر درک می‌کنند.

 

برنامه روزانه برای دستیابی به انظباط فردی

  • زمان بیدار شدن از خواب
  • فعالیت های زمان بیداری
  • فعالیت بدنی، تمرکز روی تنفس و مدیتیشن
  • تشکر، تصدیق، و تائید
  • انجام حداقل یکی از فعالت های روزانه
  • انجام فعالیتی به منظور نزدیکتر کردن شما به هدفتان
  • گذراندن وقتی در کنار خانواده و کسانیکه دوستشان می دارید
  • مطالعه
  • وقت آزاد
  • گزارش اتفاقات روزانه
  • قدردانی و سپاس

 

چند راهکار برای ایجاد انضباط شخصی

1. اهدافتان چقدر برای شما ارزش دارد؟

اگر شما دلایل محکمی برای اهدافتان پیدا کنید و به آنها اهمیت بدهید . انگیزه شما به حدی قوی خواهد شد که اقدامات لازم برای رسیدن به اهدافتان را انجام خواهید داد. برای مثال زمانی که تصمیم میگیرید برای داشتن اندامی مناسبتر مصرف شکر را قطع کنید. اگر به اهمیت داشتن اندامی زیبا و سالم فکر کنید دیگر در مصرف شکر دچار عدم انضباط نمی شوید و قادر خواهید بود که به صورت منظم مصرف شکر را از برنامه غذایی خود حذف کن

 

2.اهداف کوچک و قابل دسترس برای خود تعیین کنید

این یک تمرین واقعا موثر است. شما در کنار  اهداف کلی و مهم در زندگی خود میتوانید اهدافی کوتاه مدت و در دسترس را نیز برای خود تعیین کرده و سپس تلاش کنید که به این اهداف برسید. برای مثال اگر شما قصد دارید که دست به نوشتن کتابی مهم و پر فروش بزنید. می توانید ابتدا با خود قرار بگذارید که هفته ای یک مقاله مفید و جذاب بنویسید. سپس برای این هدف کوچکتر خود تلاش کنید. با دستیابی به این هدف نظم و انضباط شخصی شما برای رسیدن به اهداف بزرگتر بیشتر می شود. میتوان گفت که رسیدن به هدفکوچک باعث افزایش اعتما به نفس شما برای رسیدن به اهداف بزرگتر نیز می شود

 

3.وقت خود را با دوستان با انظباطتان بگذراند

اگر وقت خود را در کنار دوستانی با انضباط بگذارانید خواه یا نا خواه رفتار آنها در شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. ممکن است بعد از مدتی بدون اینکه خودتان نیز متوجه شوید، انسان با انضباط تری خواهید شد. دوستان شما که این خصوصیت راداشته باشند افراد مثبتی هستند چرا که انها اهمیت انضباط شخصی را درک کرده و سعی می کنند که به آن دسترسی پیدا کنند. شما در چنین گروهی انگیزه و دلگرمی بسیار زیادی برای رسیدن به شادی و موفقیت با استفاده از انضباط شخصی به دست می آورید.

 

4. همه چیز در ذهن شماست

ذهن شما جایی است که تکلیف شما برای موفقیت یا عدم موفقیت در رسیدن به اهدافتان مشخص می شود. پس بهتر است مراقب دنیای بزرگی که در ذهن خود دارید، باشید. ذهن شما باید در معرض پیامهای مثبت قرار داشته باشد. مراقب باشید که چه چیز هایی می خوانید و چه چیز هایی می بینید. پس از خواندن، دیدن، شنیدن چیزایی که باعث انتقال پیام های منفی به ذهن شما می شود، خودداری کنید. به دنبال چیزهایی باشید که پیامهایی انگیزشی و الهام بخش را به ذهن شما میفرستند پیامهای مثبتی که در نهایت باعث افزایش انضباط شخصی شما در راه رسیدن به اهدافتان می شود.

 

5.فکر کردن کافی است، زمان اقدام فرا رسیده

مواردی مانند موارد بالا به شما کمک خواهد کرد، که انضباط شخصی را در زندگی خود ایجاد کنید اما واقعیت این است که تا زمانی که شما اقدام نکرده و شروع به کار نکید هیچ چیزی اتفاق نیافتاده است. این شروع به کار و اقدامات عملی است که رویا های شما را تبدیل به واقعیت های ملموس میکند. آنچه را که واقعا می خواهید و دلایل این خواسته را یادداشیت کنید. حال زمان آن فرا رسیده که شروع به برداشتن گام های عملی در راستای رسیدن به این اهداف کنید. در آغاز راه با سختی هایی مواجه خواهید شد اما این نکته را فراموش نکنید که با انضباط شخصی و عادت کردن به انجام کارهای لازم بعد از مدتی این سختی برای شما تبدیل به آسانی خواهد شد.

 

راهکار های مهم دیگر:

 انضباط تفکر روشن در برابر تفکرات مبهم

 تعیین اهداف روزانه

مدیریت زمان روزانه

 جرأت داشتن و شجاع بودن

سرمایه گذاری و ذخیره سرمایه

سخت کارنمودن و پشتکار مستمر

 یادگیری مستمر و بی وقفه

(انضباط شخصی گام نهایی)  ثبات قدم

 

جمع بندی و کلام آخر

اگر شما بتوانید احساسات، عواطف و انرژی های منفی درون خود را کنترل نمایید و ضعف های خود را از بین ببرید هفت فایده و مزایا بسیار خوبی داراست:

اول: موفق شدن شما در هدف ۱۰۰% تضمین می شود.

دوم: هنگامی که تمرین در کنترل خود دارید مرحله به مرحله  کار سرعت و کیفیتش  بالاتر می رود.

سوم: درآمد شما در هر کسب و کاری هستید افزایش می یابد و در رتبه خود ارتقاء می یابید.

چهارم: حس و قدرت شما افزایش می یابد و قابلیت انجام هر کاری را پیدا می کنید.

پنجم:  وقتی خودتان را کنترل کنید می تونید به شخصیت خود بیشتر احترام بگذارید.

ششم: هر مقدار بیشتر بر خود کنترل داشته باشید اعتماد به نفس بیشتری دارید و از شکست خوردن دیگر ترسی ندارید.

هفتم: قدرت رسیدن به هر هدفی را پیدا می کنید با همه اصول انضباط شخصی  و همیشه موفق خواهید شد.

این نکته خیلی مهم را به شما گوشزد می کنم: همیشه یادتون باشه اگر هر ۹ گام را به درستی و کامل به ترتیب انجام دهید. به انضباط شخصی خواهید رسید اگر نقصی در هر یک از گام داشته باشید تأثیر منفی بر ۸ مورد باقی خواهد گذاشت، پس از همان ابتدا با قدمی استوار و همتی بالا شروع کنید و با انضباط شخصی به برتری های شخصیتی خواهید رسید.

 

مشاوره تلفنی مدیریت و برندینگ

مشاوره مدیریت و توسعه فردی

 

لطفا نظراتتان را در قسمت پایین درج فرمایید.

کمال کیایی مشاور مدیریت و برندینگ

شماره تماس     09037541180

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی