مدرس و مشاور مدیریت

مدرس و مشاور مدیریت

سیدکمال کیایی | مشاور مدیریت و برندینگ
مشاوره مدیریت، بازاریابی و برندینگ
مدرس و مشاور مدیریت

منتخبی از مطالب:

برندسازی و برندینگ
مدیریت و کسب و کار
بازاریابی و فروش

طبقه بندی موضوعی
 در شبکه های اجتماعی منتظر ارسال پیام های ارزشمند شما عزیزان هستم 
 

کوچ

 

مربی (به انگلیسی: Coach)، معلم، روانشناس یا مشاور نیست. او برای مسائل و مشکلات افراد راهکاری ارائه نمی‌کند، کسی را نیز نصیحت نمی‌کند. وی کمک می‌کند تا افراد خودشان برای رسیدن به آگاهی و رسیدن به پاسخ‌ها حرکت کنند و پیچیدگی‌های ذهنی خود را رها کرده و به شفافیت برسند. افراد به کمک مربی به آگاهی‌هایی در مورد خودشان و اهدافشان دست می‌یابند.

اولین استفاده ­ای که از واژه­ "کوچ" صورت گرفته است به سال ۱۸۳۰ و دانشگاه آکسفورد برمی­ گردد. در آن زمان کوچ به معلم خصوصی گفته می­ شد که دانشجویی را در طی فرآیند امتحان همراهی می­ کرد. بعد از آن، در سال ۱۸۶۰، واژه ­ی کوچ در ورزش نیز جایگاه پیدا کرد.

یک مربی (یا کوچ) درزمینهٔ‌های مختلف، برای افراد در جایگاه‌های متفاوت می‌تواند مفید و مؤثر باشد؛از شاخص‌ترین دسته بندی‌های کوچینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

تمرکز آن رشد کارآمدی و عملکرد کارکنان، مدیریت تعارضات، ارتباطات سازمانی، شناسایی نقاط قوت و توانایی‌های کارکنان و شناسایی فرصت‌های توسعه‌ای.

 

  • کوچ زندگی (Life Coaching) :

 تمرکز آن ایجاد زندگی با رضایتمندی بالاتر، شناسایی ارزش‌ها، تشخیص اهداف و رؤیاها، برطرف کردن موانع و در نهایت تعیین اقداماتی به منظور دستیابی به اهداف.

 

تمرکز آن مشخص کردن مفهوم و تعریف رهبری، شناسایی نقاط قوت مراجع در رهبری و حوزه‌هایی که باید تقویت شود، هوش هیجانی، مهارت‌های نرم، تعیین چشم‌انداز برای یک رهبر، تعیین اقداماتی که یک رهبر باید برای رسیدن به اهداف‌اش انجام دهد.

 

  • کوچینگ تحصیلی (Academic Coaching) :

تمرکز بر افرادی که می خواهند رشته تحصیلی انتخاب کنند یا رشته تحصیلی خود را تغییر دهند و همچنین انگیزه برای امتحانات و کنکور و دوری از استرس و اضطراب

کوچینگ کسب و کار یک نوع از توسعه منابع انسانی برای رهبران و مدیران در کسب و کارهای گوناگون است. این نوع کوچینگ شامل پشتیبانی از فرد یا افراد شاغل در یک سازمان در جهت رسیدن به اهداف مشخص است و به ارائه بازخورد به ایشان با استفاده از تکنیک های مشخصی همچون برگزاری جلسات یک به یک یا یک به چند کوچینگ ، بازخورد 360 درجه یا ارزیابی های عملکرد و رفتاری می پردازد. نام دیگر کوچینگ کسب و کار ، کوچینگ مدیران اجرایی ( executive coaching ) می باشد.

 

  • کوچینگ شغلی ( Career Coaching ) :

تمرکز آن بر مسیر شغلی افراد است و عمدتا با عملکرد ایشان سر و کار دارد.

 

برنامه کاربردی بهبود دهنده روابط فردی و شغلی افراد است.

 

  • کوچینگ در اختلال بیش فعالی و کمبود توجه ( ADHD ) :

این عبارت اولین بار در سال 1994 میلادی بوسیله دو روانشناس به نام های ادوارد هالول و جان ریتی در کتاب شان به کار برده شد. این نوع کوچینگ شاخه ای از کوچینگ زندگی فردی ( life coaching ) است که به جهت یاری رساندن به افراد با اختلال بیش فعالی و کمبود توجه با به کارگیری تکنیک های مشخصی ، شکل گرفته است.

 

مبتنی بر تمرین های مشخص و ساخت یافته است که میان همکاران کوچ جهت یادگیری بیشتر و تسلط بیشتر بر تکنیک های کوچینگ برگزار می شود.

 

  • کوچینگ ازدواج ( Dating Coaching ) :

با هدف کمک به مراجعین در موفقیت در روابط بین فردی با نامزد یا همسرشان شکل گرفته است.

 

  • کوچینگ مالی ( Financial Coaching ) :

یک نوع جدید است که با هدف کمک به مراجعین جهت رفع مشکلات و موانع مالی ایشان بوجود آمده است. کوچ از مراجع خود جهت دستیابی به برنامه ها و اهداف مالی تعریف شده حمایت می کند.

 

  • کوچینگ سلامتی ( Health and Wellness Coaching ) :

افرادی که به خصوص از بیماری های مزمن رنج می برند، با وضعیت و رایطی روبرو هستند که ممکن است به مرور مدیریت آن به دلایل گوناگون برایشان دشوار شده و عملا مشکلات دیگری در زندگی فردی یا شغلی یا عاطفی برایشان ایجاد کند. کوچ های سلامت به این دسته از افراد کمک می کنند که به مدیریت وضعیت های حاصل از بیماری مزمن خود بپردازند.

 

  • کوچینگ تکالیف شاگردان ( Homework Coaching ) :

به شاگردان کمک می کند تا به مهارت های لازم برای مطالعه موثر و انجام تکالیف رسیده و به موفقیت های آکادمیک دست یابند.

 

  • کوچینگ آموزشی ( In Education Coaching ) :

یک نوع مداخله مفید در سازمان ها و موسسات آموزشی است که به شاگردان ، معلمان و مدیران آنها در کسب موفقیت های علمی بیشتر کمک می کند.

 

فرآیندی است که به افراد کمک می کند تا به شناسایی و دستیابی به اهداف شخصی از طریق توسعه مهارت ها و نگرش های فردی که منجر به توانمند سازی ایشان شود، بپردازند.

 

در ورزش، یک کوچ فردی است که نظارت و آموزش را برای تیم ورزشی یا بازیکنان فراهم می کند. کوچ های ورزشی در مدیریت ورزش ، آموزش ورزشکاران ، مربی گری مسابقات و چهره سازی و معرفی تیم و ورزشکاران دخیل هستند.

 

مشاوره تلفنی مدیریت و برندینگ

مشاوره مدیریت و توسعه فردی

 

لطفا نظراتتان را در قسمت پایین درج فرمایید.

کمال کیایی مشاور مدیریت و برندینگ

شماره تماس     09037541180

 

نظرات  (۱)

ممنون از مطلب خوب و عالیتون 

از سایت ما هم دیدن بفرمایید خوشحال میشیم 

https://vantours.ir/

پاسخ:
سلام و درود،حتما بازدید میشه،خواهش میکنم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی