مدرس و مشاور مدیریت

مدرس و مشاور مدیریت

سیدکمال کیایی | مشاور مدیریت و برندینگ
مشاوره مدیریت، بازاریابی و برندینگ
مدرس و مشاور مدیریت

منتخبی از مطالب:

برندسازی و برندینگ
مدیریت و کسب و کار
بازاریابی و فروش

طبقه بندی موضوعی
 در شبکه های اجتماعی منتظر ارسال پیام های ارزشمند شما عزیزان هستم 
 

هدف گذاری حرفه ای

 

به نظر شما چرا یک کوهنورد تلاش می کند تا به بالاترین نقطه کوه که همان قله آن است برسد و صعود کند؟ بدون شک لذت تماشای چشم انداز زیبا و بی نظیری که می‌توان در قله مشاهده کرد، در دامنه کوه وجود ندارد. به همین علت است که کوهنوردان تلاش می‌کنند تا بتوانند به این نقطه برسند: “یک چشم انداز فوق العاده”

تعیین اهداف در زندگی شما دقیقاً همین نقش را ایفا می کند. آنها حکم چشم انداز زندگی شما را دارند. زمانی که شما برای خود هدفی را در نظر می‌گیرید، در حقیقت آینده و زندگی خود را متناسب با آن هدف تصور می‌کنید و برای آن رویا می‌سازید.

به همین دلیل است که تعیین هدف مهم است. این موضوع از آن رو اهمیت دارد که وقتی شما چشم انداز زیبایی را برای آینده خود به تصویر می‌کشید، میل و انگیزه شما برای حرکت در مسیر رسیدن به آن دو چندان خواهد شد، بنابراین زندگی برای شما مفهوم دیگری خواهد داشت و لذت احساس مفید بودن را تجربه خواهید کرد. پس تعیین هدف برای افرادی که خواهان درک لذت های بالا هستند بسیار مهم است.

 

تعیین هدف اولین مهارت لازم برای موفقیت

اولین و مهم ترین مهارتی که برای رسیدن به موفقیت باید به آن تسلط داشته باشید، مهارت تعیین هدف، پیگیری کردن و رسیدن به آن است. اگر شما هدفی نداشته باشید، در اصل موفقیت معنایی نخواهد داشت. اگر دوست دارید که زندگیتان با دیگران متفاوت باشد و یا حتی بتوانید آینده ای بسازید که با گذشته شما بسیار فرق دارد، باید بدانید که در اولین مرحله لازم است هدفی برای خود طراحی کنید و با تمام توان برای رسیدن به آن تلاش کنید.

داشتن هدف است که به زندگی شما جهت می‌دهد و رفتارهای شما را در مسیری خاص و با الگوی معین پیش می‌برد. در غیر این صورت شما مصداق بارز مثال” باری به هر جهت” خواهید بود و هرگز نخواهید توانست در زندگی در مسیری درست و از پیش تعیین شده حرکت کنید. فراموش نکنید شما یک انسان هستید و “انسان” تنها آفریده خداست که می تواند مسیر زندگی خود را به طور کامل تغییر دهد. در ادامه به شما 10 تکنیک فوق العاده پیشنهاد خواهیم کرد که توانید با استفاده از آنها، بهترین هدف ممکن را برای خودتان انتخاب کنید…

 

5 دلیل اینکه افراد هدف گذاری نمی کنند؟

  1. بلد نیستیم هدف گذاری کنیم

  2. فکر می کنیم هدف گذاری مهم نیست

  3. شکست های قبلی ما 

  4. ترس از شکست

  5. در کنترل نبودن رسیدن به هدف

 

هدف گذاری در زندگی

در ابتدا باید این را بدانید که مهم تر از تعیین برنامه کاری و اهداف بلند و بزرگ، باید بتوانید برنامه زندگیتان را تعیین کنید. با خود فکر کنید چه نوع زندگی را دوست دارید؟ از مصاحبت با چه افرادی لذت می برید؟ چه نوع تفریحاتی را می پسندید؟ دوست دارید کیفیت زندگی تان چگونه باشد؟

حتی به نوع روابط تان فکر کنید و آنها را مشخص کنید، سپس متناسب با برنامه زندگی خود برنامه اهداف تان را تعیین کنید. فراموش نکنید اگر تمام ذهن خود را معطوف به رسیدن به اهداف و برنامه های کاری تان کنید، خیلی زود متوجه خواهید شد که دیگر تعادلی بین زندگی شما و اهداف شما وجود ندارد و این عدم تعادل می‌تواند شما را خسته و دل زده کند. حتی می‌تواند موجب شود که از ادامه مسیر دست بکشید. بنابراین مهم است که بدانید که قرار است زندگی شما به چه شکلی پیش برود، در نهایت به کجا برسد، سپس نوع اهداف خود را متناسب با آن تعیین کنید و برای رسیدن آنها برنامه ریزی کنید.

حالا زمان آن رسیده که با استفاده از 10 تکنیک فوق العاده که قولش را به شما داده بودم که راه های آموزش هدف گذاری در زندگی هستند، هدف مناسبی برای خودتان تعیین کنید. آماده اید؟

 

 

چگونه هدف گذاری به روش اسمارت داشته باشیم و به همه هدف های خود مان برسیم؟

همه انسان ها در زندگی به دنبال پیشرفت و موفقیت هستند. از این رو به دنبال راهکارهایی می گردند تا با کمک این راهکارها بتوانند به هر آنچه می خواهند در زندگی برسند و به حس خوشبختی و رضایت مندی در زندگی برسند. اگر از انسان هایی باشید که به پیشرفت خود بهای زیادی می دهید به احتمال زیاد به همایش ها و سمینارهای زیادی رفته باشید و کتاب های زیادی را نیز درباره موفقیت و رسیدن به اهداف خوانده اید.

کن بلانچارد (ken.blanchard) نویسنده سرشناش و اندیشمند بزرگ حوزه مدیریت، در کتابی با عنوان سیری در کمال فردی (personal.excllence) به این موضوع می پردازد، که انسان چگونه می تواند برتری های خویش را در تمامی زمین های روحی، احساسی، جسمانی و معنوی گسترش دهد.

هدف گذاری به روش اسمارت یک مدل هدف گذاری است که احتمال رسیدن شما به اهدفتان را افزایش می دهد. شاید شما مقاله های زیادی درباره ی موضوع هدف گذاری خوانده باشید و از تکرارهای زیادی که درباره هدف و هدف گذاری که شنیده اید خسته شده باشید. به محض اینکه با این نوشته روبرو می شوید با فریاد  بگویید:

” کافی هست همه این موارد را بلد هستم؛ من می دانیم که اهدافی را که دارم  باید مثبت باشند وآنها را روشن و واضح بنویسم و اولویت بندی کنیم”

می خواهم به شما یک هشدار دوستانه بدهم؛

مراقب باشید تو دام کم اطلاعی نیفتید گمان نکنید که این مطالبی که تا کنون خوانده یا  شنیده اید کافی است و شما الان در حیطه هدف و هدف گذاری استاد کامل شده اید. با اینکه شما مطالب زیادی خوانده اید و شنیده اید؛ چون مهارت کامل در زمینه هدف گذاری ندارید؛ کارها را به درستی انجام نمی دهید در نتیجه به هدفی که تعیین کرده اید نمی رسید باعث می شود  افسرده و سرخورده می شوید. آهی از دل می کشید و می گویید: اینها همش حرف هست و کارایی ندارد. با هدف گذاری به روش اسمارت به مهارت کاملی دست می یابید  باعث می شود به نتیجه مطلوب برسید و سرخورده نشوید. و به حس رضایت مندی و شادی در زندگی خود که هدف نهایی همه افراد روی زمین است می رسید.

همان گونه که می دانید همه ما هدف های آگاهانه یا ناآگاهانه در زندگی داریم؛ این اهداف چه اگاهانه باشد چه نا اگاهانه باشند؛

بر سرنوشت ما تاثیر گذار است. پس با داشتن هدف های درست و آگاهانه که آنها را از طریق  هدف گذاری به روش اسمارت  نوشته می شوند می توانید آینده ای درخشان را از اکنون خلق کنید.

مدل هدف گذاری به روش اسمارت به شما در تعیین اهدافتان یاری می رساند. به طوری که هیچ گونه شک و تردیدی در رسیدن به آنها به خود راه نمی دهید.

در هدف گذاری به روش اسمارت اهداف شما باید دارای ویژگی های خاصی باشند تا بتوانید به موفقیت دست یابید.

 

اهداف شما باید پنج ویژگی داشته باشند

معین

قابل اندازه گیری

دست یافتنی

واقع بینانه

زمان بندی شده

 

حال بیاییم برای هر کدام از این ویژگی ها  که در هدف گذاری به شیوه اسمارت مهم است توضیحات مختصری  بدهیم.

 

برای دیدن ادامه این ویدئو می‌توانیدروی عکس زیر کلیک کنید......

 

 

آیا از «اسمارت» می‌توانیم به عنوان یک «روش» هدف گذاری استفاده کنیم؟

استفاده از این شیوه به عنوان یک روش، اشتباه است. اگرچه تمام این سرواژه‌ها و توضیحات برای یک هدف گذاری دقیق، ضروری هستند، اما به این روش انتقاداتی وارد است.
این سیستم هدف گذاری تماماً « منطقی » است. ممکن است امروز با این شیوه، هدف گذاری کنید اما فردا صبح ناگهان می‌بینید که حال ندارید به سوی هدف‌هایتان بروید.
نکته اینجاست که انسان یک موجود کاملاً منطقی نیست.
در تحقیقی علمی که حدود 40 سال پیش انجام شده است، مشخص شد که قریب به 97 درصد مردم یا هدف ندارند و یا «هدف درستی ندارند!»

 

اما بهترین روش برای هدف گذاری چیست؟ 

روش 4 مرحله‌ای زیر، هم از نظر میزان منطقی بودن با انسان سازگارتر است و هم انعطاف بیشتری دارد.
روش 4 الف که از سر واژه‌های «ایده»، «اولویت بندی»، «آزمایش» و «اقدام» تشکیل شده است، به نظر می‌رسد روش بهینه‌تر و کارآمدتری از روش اسمارت باشد.
در حقیقت «اسمارت» برای موقعی کاربرد دارد که هدفتان را انتخاب کرده و به درستی می‌شناسید.

 

 

برای شرکت در کارگاه هدف گذاری حرفه ای، با ما در ارتباط باشید.

 

مشاوره تلفنی مدیریت و برندینگ

مشاوره مدیریت و توسعه فردی

 

لطفا نظراتتان را در قسمت پایین درج فرمایید.

سیدکمال کیایی مشاور مدیریت و برندینگ

شماره تماس     09037541180

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی