مدرس و مشاور مدیریت

مدرس و مشاور مدیریت

سیدکمال کیایی | مشاور مدیریت و برندینگ
مشاوره مدیریت، بازاریابی و برندینگ
مدرس و مشاور مدیریت

منتخبی از مطالب:

برندسازی و برندینگ
مدیریت و کسب و کار
بازاریابی و فروش

طبقه بندی موضوعی
 در شبکه های اجتماعی منتظر ارسال پیام های ارزشمند شما عزیزان هستم 
 

مقدمه خودشناسی و مفهوم شخصیت شناسی

 

دریافت فایل صوتی مقدمه خودشناسی و شخصیت شناسی

 

شاخص تیپ نمای شخصیتی مایرز-بریگز(mbti)، ابزاری است که توانست مدل تیپ شناسی کارل گوستاو یونگ را توسعه و توضیح دهد. این مدل توسط یک مادر و دختر آمریکایی با نام‌های کاترین  کوک بریگز و  ایزابل بریگز مایرز توسعه یافت. در سال 1921  کارل یونگکتاب تیپ‌های روان شناختی   (psyghological type) را منتشر کرد و بعد از دو سال این کتاب به زبان انگلیسی ترجمه شد. کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز این کتاب را مطالعه کردند و به آن علاقه مند شدند. بعد از بیست سال تحقیق و توسعه ابزار MBTI شکل گرفت.

ابزار تیپ شناسی MBTI طراحی شده است تا نظریه تیپ‌های روان شناختی یونگ را برای همه افراد قابل فهم و قابل استفاده کند. نتایج MBTI تفاوت‌های باارزش بین افراد نرمال و سالم را شناسایی می‌کند، تفاوت‌هایی که می‌تواند منشأ تعارض‌ها باشد. دریافت نتیجه و بازخورد MBTI به شما در شناسایی استعدادهای منحصر به فردتان کمک می‌کند. این اطلاعات، انگیزه‌ها، نقاط قوت طبیعی شما، حوزه‌های بالقوه شما را برای رشد و درک و شناختتان را از خودتان افزایش می‌دهد. همچنین به شما کمک می‌کند تا افرادی که با شما متفاوت هستند را درک کنید. درک تیپ MBTI باعث می‌شود تا بتوانید ابراز وجود کنید و شما را به همکاری با دیگران تشویق می‌کند.

 

شکل گیری MBTI

منشأ شکل گیری این آزمون جالب است. داستان به تعطیلات کریسمس سالی بازمی گردد که ایزابل بریگز نامزدش، کلارنس مایرز را به منزل دعوت کرده بود. با اینکه والدین ایزابل به آن پسر علاقمند شده بودند، مادر ایزابل، یعنی کاترین می‌گفت که او با خانوداه آن‌ها تفاوت دارد.

کاترین علاقه داشت افراد را بر اساس نوع شخصیتی که دارند طبقه بندی کند و از طریق خواندن زندگی نامه‌های افراد مختلف چند تیپ شخصیتی را تعیین کرده بود:

تیپ متفکر (meditative)، تیپ خود انگیز (spontaneous)، تیپ عمل گرا (executive) و تیپ معاشرتی (social).

در سال 1923 پس از آنکه کتاب تیپ‌های روان شناختی یونگ به انگلیسی ترجمه شد، بریگز آنرا خواند و متوجه شد که به نظرات خودش بسیار نزدیک و البته فراتر است.

نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت کنیم این است که این مادر و دختر هیچ کدام در رشته روان شناسی تحصیل نکرده بودند. تیپ شخصیتی خود بریگز مایرز درون گرا، شهودی، احساسی و ادراکی بود. مایرز می‌گوید درون گرایان بیشترین نتیجه را از این آزمون می‌گیرند. بریگز و مایرز در طول جنگ جهانی دوم شاخص تیپ شناسی را ایجاد کردند و باور داشتند که دانش مربوط به ترجیحات شخصیتی به زنان برای شناسایی مشاغل مناسب آنها در زمان جنگ کمک خواهد کرد; فعالیت‌های مایرز توجه رئیس خدمات تست آموزشی، هنری چنسی  را به خود جلب کرد. تحت این حمایت، اولین راهنمای MBTI در سال ۱۹۶۲ منتشر شد.

دونالد دبلیو مک کینون، رئیس انستیتو شخصیت و تحقیقات اجتماعی دردانشگاه کالیفرنیا برکلی. دبلیو هارولد گرانت، استاد  دانشگاه ایالتی  میشیگان و دانشگاه آبرون . و مری مک کالی از  دانشگاه فلوربیدا هم به جمع حمایت کنندگان از آن پیوستند.

در سال 1975 انتشار MBTI به  CPP (Consulting Psychologists Press) واگذار شد و

  CAPT(The Center for Applications of Psychological Type) به عنوان یک آزمایشگاه پژوهشی شروع به فعالیت کرد.

 

CAPT مرکز تخصصی تیپ‌های روان شناختی

مرکز کاربردهای تیپ‌های روان شناختی ( The Center for Applications of Psychological Type) می‌گوید MBTI از نظر علمی کاملاً پشتیبانی می‌شود اما بیشتر تحقیقات تنها در همین مرکز انجام شده است. مرکز کاربردهای روان شناختی یک نشریه بین المللی است که در سال 1977 تأسیس شده و مشغول تحقیق و توسعه بر روی تیپ‌های روان شناختی است. مجموعه نشریات این مرکز ( jpt ) اکتشافات و مقالات علمی را درباره MBTI روان شناسی یونگی منتشر می‌کند.

 

 


 

 

برای شنیدن تیپ هامدل mbti ،فایل های صوتی زیر را کلیک کنید:

1.دریافت فایل صوتی طیف های شخصیت شناسی

2.دریافت فایل تیپ های شخصیت شناسی

 

 

برای شرکت در کارگاه شخصیت شناسی، با ما در ارتباط باشید.

 

 

مشاوره تلفنی مدیریت و برندینگ

مشاوره مدیریت و توسعه فردی

 

لطفا نظراتتان را در قسمت پایین درج فرمایید.

کمال کیایی مشاور مدیریت و برندینگ

شماره تماس      09037541180

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی