مدرس و مشاور مدیریت

مدرس و مشاور مدیریت

سیدکمال کیایی | مشاور مدیریت و برندینگ
مشاوره مدیریت، بازاریابی و برندینگ
مدرس و مشاور مدیریت

منتخبی از مطالب:

برندسازی و برندینگ
مدیریت و کسب و کار
بازاریابی و فروش

طبقه بندی موضوعی
 در شبکه های اجتماعی منتظر ارسال پیام های ارزشمند شما عزیزان هستم 
 

دنیای روان‌شناختی تحلیلی نابغه‌ای به‌نام کارل یونگ دارد که خالق نظریاتی بنیادی مانند سایه و آرکی‌تایپ است. در این مقاله، با یونگ و نظریه‌هایش آشنا می‌شویم.

 

اگر از علاقه‌مندان حوزه‌ی‌‌ روانشناسیتحلیلی باشید، به‌احتمال زیاد، نام یونگ روانکاو شهیر سوئیسی به‌گوشتان خورده است. کارل گوستاو یونگ به‌دلیل وجوه اشتراکی در مبحث ضمیر ناخودآگاه، از اولین پشتیبانان پروپاقرص زیگموند فروید بود. یونگ از اعضای فعال «انجمن روان‌کاوی وین» بود که پیش‌تر، با نام «انجمن روان‌شناختی چهارشنبه» شناخته می‌شد. در سال ۱۹۱۰، «انجمن بین‌المللی روان‌کاوی» تشکیل شد و به درخواست فروید، یونگ به سِمَت ریاست انجمن منصوب شد.

بااین‌حال، یونگ طی سخنرانی در یکی از سیمنارهای بین‌المللی، دیدگاه مخالف خود را درباره‌ی دو نظریه‌ی مشهور فرویدی ابراز کرد که عقده‌ی ادیپ و تمایلات جنسی برگرفته از دوران کودکی است. این مخالفت سرآغاز شکاف بین استاد و شاگرد قدیم و دو همکار و دو نابغه‌ی دنیای روان‌شناختی بود. ازآن‌پس، یونگ به‌طورجدی با تمرکز بر سبک فکری خاص خود وارد دنیای روان‌کاوی شد.

پیش‌ازاین، بیشتر مفاهیم یونگ برگرفته از روان‌شناسی تحلیلی متأثر از نظریه‌های مختلف او با فروید بود. به‌طور مثال، باوجوداینکه یونگ و فروید بر این موضوع اتفاق‌نظر داشتند که گذشته‌ی فرد و تجربیات دوران کودکی، رفتارهای آینده‌ی شخص را شکل می‌دهند؛ اما یونگ بر این باور بود که آنچه حقیقتا هستیم و روان بشر را در برگرفته، چیزی بیش از محاصره‌ی حلقه‌ی گذشته است و جایگاه آرمان‌ها و ندای درونی هر فرد نقش تعیین‌کننده دارد

نظریه‌ی لیبیدو یا انرژی روانی‌جنسی (Libidio)

نظریه‌ی ضمیر ناخودآگاه

کهن‌الگوها (آرکی‌تایپ‌ها)

پرسونا (صورتک تقلبی)

سایه‌ها

کهن‌الگوی خود (Self)

ارزیابی انتقادی

 

چهار کهن‌الگوی زیر در حوزه‌ی ایگو (منِ هشیار) قرار می‌گیرند

کهن‌الگوی معصوم

کهن‌الگوی یتیم

کهن‌الگوی جنگجو

کهن‌الگوی حامی

کهن‌الگوی جست‌وجوگر

کهن‌الگوی نابودگر

کهن‌الگوی عاشق

کهن‌الگوی خالق

 

چهار کهن‌الگوی زیر در حوزه‌ی خود (خویشتن) قرار می‌گیرند

کهن‌الگوی جوکر یا دلقک

کهن‌الگوی خردمند یا فرزانه

کهن‌الگوی جادوگر

کهن‌الگوی حاکم

 

مشاوره تلفنی مدیریت و برندینگ

مشاوره مدیریت و توسعه فردی

 

لطفا نظراتتان را در قسمت پایین درج فرمایید.

سیدکمال کیایی مشاور مدیریت و برندینگ

شماره تماس     09037541180

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی