مفهم تیم سازی و کار تیمی
یک تیم به تعدادی از افراد گفته میشود که مهارت های آنام مکمل یکدیگر بوده و مقاصد، اهداف و رویکردی مشترک دارند. تیم سازی و کارتیمی یکی از اقداماتی می باشد که امروزه در سازمان های موفق مورد استفاده قرار می گیرد چراکه تشکیل تیم و مشارکت کارکنان موجب بهبود عملیات و فرآیند تصمیم گیری می شود.
۱-انعطافپذیری و سازگاری با تیم: اعضای تیم باید انعطاف پذیر باشند به این معنی که خودشان را با تیم و خواستههای تیم منطبق کنند.
۲-همکاری و مشارکت بین اعضای تیم: برای داشتن یک تیم موفق اعضا باید با یکدیگر همدلی و همکاری داشته باشند. به این معنی که اعضا باید مصلحت و اهداف تیم را به مصلحت و اهداف خود ترجیح دهند و به فکر برنده شدن همه باشند.
۳-تعهد داشتن: اعضای تیم باید به خود و به وظایفی که به آنها محول میشود، متعهد باشند و سعی نمایند تا وظایف خود را بهخوبی انجام دهند. به این طریق آنها هم به رشد خود کمک میکنند و هم به تیم بهره لازم را میرسانند.
۴-ارتباطات بین اعضای تیم: اتحاد بین اعضای تیم عامل کلیدی موفقیت آن است ولی این اتحاد از طریق ارتباط بین اعضا ایجاد میشود. در تیم باید با هرکس به زبان خودش صحبت کنید، رک و راست باشید و همتیمیهای خود را از اطلاعات بیخبر نگذارید.
۵-شایستگی، لیاقت و کفایت داشتن: سعی کنید به دنبال یادگیری یک تخصص باشید و حرفهای و متخصص شوید. هرکدام از اعضا باید در کاری متخصص باشند تا به کمک هم بتوانند تیم را به اهدافش برسانند.
۶- اعتماد داشتن اعضای تیم به یکدیگر: باید بین اعضای تیم اعتماد وجود داشته باشد و در شرایط مختلف بتوانند به یکدیگر تکیه کنند.
۷- انضباط: در کار تیمی باید نظم وجود داشته باشد و وظایف به طور منظم انجام شوند؛ یعنی کارهای محول شده باید در زمان مناسب و به شیوهای درست انجام شوند.
۸- ارتقا توسط اعضای تیم: ارتقای شما، ارتقای تیم است. ارزش هر شرکتی به منابع انسانی اوست. هر یک از اعضای تیم میتوانند باعث افزایش کیفیت کار کل تیم شوند. کسی که بتواند سطح عملکرد تیم را بالا ببرد و بر توان و ظرفیت اعضای تیم بیفزاید، قابلستایش است.
۹- مشتاق بودن: شور و شوق درونی اعضای تیم باعث تقویت تیم میشود.
۱۰- داشتن قصد و هدف: اعضای تیم برای دستیابی به هدف متعالی، باید تصویر بزرگی از هدف در ذهن داشته باشند، ضعفها و قدرتهای تیم را بشناسند و وقت و نیروی خود را در مسیری بگذارند که آنها را به هدف تیم برساند.
۱۱- آگاهی از وظایف: اعضای تیم از وظایف خودآگاهی دارند. آنها هدف خود را میدانند و به رهبر تیم، اجازه رهبری کردن میدهند. اولویت اولشان موفقیت تیم است بعد موفقیت خودشان.
۱۲- آمادگی: اعضای تیم برای رسیدن به مقصد و هدف آمادگی دارند. شما برای رسیدن به آمادگی نیازمند ارزیابی مقصد، مسیریابی رسیدن به هدف، داشتن نگرش مثبت نسبت به خود و تیم و درنهایت اقدام و عمل هستید.
۱۳- رابطهمندی: تیم به وجود اعضایی نیاز دارد که توانایی برقراری ارتباط را داشته باشند و گوشهگیر و منزوی نباشند.
۱۴- اصلاح و بهبود خود: اعضای یک تیم موفق همواره به فکر این هستند که خود و مهارتهایشان را اصلاح کرده و بهبود دهند. آنها برای توسعه فردی خودشان فکر میکنند، برنامه پیشرفت دارند، در هرلحظه و زمان آماده هستند و آنچه تاکنون یاد گرفتهاند را به کار میگیرند.
۱۵- فداکاری و ازخودگذشتگی: اعضای تیم نسبت به یکدیگر بخشنده بوده، اهل سیاستبازی نیستند، به تیم وفادارند و به وابستگی متقابل بیش از استقلال اهمیت میدهند.
۱۶- به فکر راه حل بودن: اعضای یک تیم موفق مشکل گشایند و اگر با مشکلی مواجه شوند به پیدا کردن راه حل آن فکر میکنند. این افراد تحولآفرین هستند و تیمی که چنین اعضایی داشته باشد موفق است.
۱۷- پیگیری: اعضای یک تیم موفق برای رسیدن به هدف، پایداری می ورزند و همه توان و قدرت خود را به کار میگیرند ودر شرایط دشوار، دست از کار نمیکشند.
برای شرکت در کارگاه تیم سازی و کارتیمی، با ما در ارتباط باشید.
مدل تیم سازی Belbin و شخصیت شناسی آن
بلبین ٩ نقش گروهی را شناسایی کرده و آنها را در ٣ گروه؛ فعالیت محور (Action Oriented)، مردم محور (People Oriented) و تفکر محور(Thinking Oriented) طبقه بندی کرده و هریک از این ٩ نقش را از نظر شخصیت شناسی بررسی کرده است.
نقش های حرکت محور:
شکل دهنده (Shaper): این افراد معمولاً سایر اعضای تیم را به چالش می کشند تا پیشرفت کنند. معمولاً پویا هستند و بهترین راه حل را برای هر مشکلی پیدا می کنند. ایراد این شخصیت بیش از حد بحث کردن او است.
اجرا کننده (Implementer): این افراد ایده ها را به مرحله عمل می رسانند. معمولاً افراد محافظه کار و منضبطی هستند و از طرفی ممکن است افراد غیر قابل انعطاف و مقاوم در برابر تغییر باشند.
تمام کننده (Completer-Finisher): این افراد از نبودن هر نوع مشکل و ایرادی اطمینان حاصل می کنند و باید کوچکترین چیزها را بررسی کنند، به زمان اتمام کار بسیار اهمیت می دهند و افراد کمالگرا و مضطربی هستند.
نقش های مردم محور:
هماهنگ کننده (Co-ordinator): این افراد نقش رهبری سنتی را بر عهده می گیرند، آنها اغلب شنوندگان عالی هستند و قادرند ارزشی که هر عضو تیم ایجاد می کند را تشخیص دهند. آنها آرام و باهوش هستند و وظایفشان را به بهترین شکل انجام می دهند. در عین حال ممکن است
انجام دهنده کار تیمی (Team Worker): این افراد از انجام کار تیمی در گروه اطمینان حاصل می کنند و نقش پشتیبان را دارند. آنها با اعضای تیم مذاکره می کنند و معمولاً انعطاف پذیر، با سیاست و ادراکی هستند.
محقق منابع(Resource Investigator): این افراد خلاق و کنجکاو هستند و تمام گزینه های موجود را بررسی می کنند و ذینفعان خارجی را برای کمک به تیم برای دستیابی به اهدافش شناسایی می کنند. اما از طرفی ممکن است اشتیاق خود را به سرعت از دست بدهند و افراد خوشبینی هستند.
نقش های تفکر محور:
نوآور (Plant): این افراد خلاق و ایده پرداز هستند و رویکرد های جدیدی را عنوان می کنند. این افراد معمولاً درون گرا هستند، ترجیح میدهند جدا از تیم فعالیت کنند و ممکن است روابط عمومی ضعیفی داشته باشند.
ارزیابی کننده(Monitor Evaluator): این افراد ایده هایی که نوآوران بیان می کنند را ارزیابی و بررسی می کنند. آنها متفکران کلیدی هستند و به دقت تمام جنبه های هر ایده را بررسی می کنند اما گاهی از نظر انگیزه دادن ضعیف هستند.
متخصص (Specialist): افرادی هستند که دانش تخصصی دارند که برای اتمام کار لازم است. نقش آن ها در تیم همین تخصص آنهاست و برای وضعیت حرفه ای خود تلاش می کنند. این امر ممکن است مشارکت آنها را در تیم کمتر کند.
برای شرکت در کارگاه تیم سازی و کارتیمی، با ما در ارتباط باشید.
لطفا نظراتتان را در قسمت پایین درج فرمایید.
سیدکمال کیایی مشاور مدیریت و برندینگ
شماره تماس 09037541180
خیلی عالیه